måndag, januari 11, 2010

tomgång och frispel

Livet.


När 2009 blev 2010 insåg jag att mitt liv är... mångfacetterat. Till absolut största del helt fantastiskt. Några delar har utrymme för förbättringar och några enstaka mörkerpartier som kanske är hopplöst förlorade.

Kan man vara stolt över sitt liv..? Det kan man säkert; över det man åstadkommit, över den man är i sina egna och andras ögon.

Mitt liv är mitt och många andras. Jag är kärnan i ett venndiagram. Några delar pervers, matglad, musikintresserad, snäll, egoistisk, några delar cool, fånig, larvig, sur, glad. Mänsklig kort och gott. I mitt liv finns även andras liv; J, L'J, LB, MAJ, T, F, S, L utan inbördes ordning. Sammantaget sträcker vi oss från "Vadå, det är ju naturligt" till "Vadå, det är ju äckligt" via så skilda noder som "Vadå?" och "Vadå, det är bara att köra", "Vadå, sådär kan man inte göra". Jag är en del av den massa som utgör mitt liv.
Där jag står, i centrum, av vad som är mitt liv ter sig saker på en handfull olika sätt. Från andra utsiktspunkter i mitt liv ter sig samma saker på andra sätt.

blä... att trava trivialiteter på varandra i hopp om att så småning om urskilja något som glimmar även om det bara ska visa sig vara kattsand.

Nåväl, rikt är det iallafall. Livet. Jag gillar det, livet.

Jag kan redan nu fundera på hur det kommer att te sig när jag sitter där på hemmet om sjuttio år och pratar i min talskrivare och ska försöka summera mitt liv. Att jag sommaren 2009 flyttade till stockholm, blev utan fjälla, utan boende och utan sysselsättning eller inkomst.. men samtidigt upplevde livet mer... närvarande? Som att jag vore en adrenalinjunkie som kastar mig ut från skyskrapor... för att känna Livet. Fast istället... balanserar på ett slutande plan utan skyddsnät... Levande. Livet.
Mer troligt är kanske att det är förändringen som sådan, snarare än resultatet av den, som skakat om mig, gett mig insikter, infallsvinklar och perspektiv.

Lärdomen av det..? Jazz it up a little, då och då.
...kanske var det det som var det otäcka med att växa upp. Att växa fast.
Detta att jazz it up är, gissar jag, lättare sagt än gjort.. Vad det nu betyder.. jazz it up. Anpassningsförmåga och eller förväntningar rörande förändring...
Svammel.

Blä.

Inga kommentarer: