onsdag, oktober 08, 2008

Nextopia

Det är naturligtvis vanskligt att bilda uppfattningar om saker och ting utifrån en intervju skriven i en tidning. Än mer så om den är publicerad på Internet. Helst skulle jag läsa boken och fundera på egen hand. Men eftersom det är så lätt att göra, samt på ett fint sätt passar in i artikeln och det jag kommer att skriva om tänker jag inte bekymmra mig mer om eventuella förhastade slutsatser. Nåväl, here goes.

Micael Dahlén är professor på Handelshögskolan i Stockholm. Han har bland mycket annat skrivit boken Nextopia. Den påstås göra upp med ett trött och hopplöst förflutet och argumenterar för att vi ska öka farten in i framtiden. Eftertanke, tålamod och måttfullhet är hopplöst förlegat och har dessutom aldrig varit bra för något. Näe, Dahléns recept på lycka är att hela tiden sträva efter nya kickar som kan döva känslan av ångest, tristess, meningslöshet, frånkoppling och stress. Det är tråkigt att äga hus. Det är kul att köpa. Ergo, köp hus, men äg/förvalta dem inte, sälj och köp ett nytt istället.

Dahlén hämtar stöd från biologin och det system som ger oss kickar av att göra något nytt. Han har även studerat drogforskning och kommit fram till att vi människor kan behärska oss (till skillnad från råttor med fri tillgång på kokain, som dör till höger och vänster). Artikeln ger ingen ledning till varför vi skulle ha levt som vi gjort hittills, men
forskning visar att vi ett år efter att vi gift oss är olyckligare än vi var innan giftermålet, enligt artikeln. Och, Dahlén kan hålla med om att detta nya leverna kan verka nymodigt och kanske till och med förvirrande för somliga, men, säger han, detta är ett paradigmskifte och det tar lite tid att lära sig.

Och, som sagt.. Det här är baserat på en intervju publicerad på Internet. Jag har inte läst boken, och jag känner inte till Dahlén sedan tidigare, men som sagt, det passar ämnet så jag tänker inte stanna upp och reflektera så mycket mera över detta.

Jag kan förstå att det är sexigare att skriva en bok som säger, Go go go!! Shoppa shoppa shoppa!! än att förespråka eftertänksamhet, introspektion och... ja, jag får lust att säga äkthet trots att det låter så corny. Men om detta paradigmskifte nu blir av får man anta att alla intressanta i-köket-på-festen-diskussioner kommer att försvinna till förmån för den senaste idiotpoplåten på radio. Att saker som tar mer än tre timmar kommer bli hopplöst omoderna och att folk kommer att sluta läsa böcker i högre utsträckning än vad de har slutat idag. Att folk inte kommer att fundera, undra och känna efter mera.

Att man tror att man blir lycklig av att gifta sig ligger väl i och för sig precis i linje med vad man kan förvänta sig av personer som tycker att det här verkar vara en bra idé.

Idioter.

Och ja, det är väl bara att erkänna att jag är en missanpassad bakåtsträvare som gör larviga/nöridga saker bara för att få vara lite udda.

3 kommentarer:

Maria Therés sa...

Jag gillar dig.

InfiniDimm sa...

Tack.

Art of jean sa...

Tycker det är skumt att äktenskap påverkar ett skit idag.

Jag tror jag fördrar ditt "bakåtsträvande" i det här fallet...