torsdag, mars 29, 2007

Dagboksterapi

I ett annat sammanhang var det någon som sa att skrivande är en utmärkt analytisk process. Vi får väl se..

Olof Johansson påstås tänka högt. Jag misstänker att det är något liknande med mig. Jag är ganska dålig på att tänka.. det går långsamt och trögt om jag ska göra det för mig själv sittandes på kammaren, men får jag skriva ner vad jag tänker, eller diskutera mina tankar brukar det kunna gå lite bättre. Men jag tycker ändå inte att mina nerplitade tankar här är särskilt skarpa.
Det blir mest en problemformulering och sen de en eller två tankesteg jag har lyckats ta på egen hand, sen känns det som att textmassan har blivit på tok för stor och jag har tröttnat på att skriva. Men det kanske är en del av processen, nu har jag kommit de två stegen, tänkt igenom dem och satt ord på dem. Om några dagar kanske jag är redo att läsa igenom vad jag har skrivit och ta ytterligare ett steg eller två.

Det slog mig att gamla anteckningar från tiden på Lunarstorm är borta och försvunna. Det är lite synd, det hade varit kul att titta igenom dem. Minnas de tankar och funderingar man hade då.. säkerligen förvånas över hur ung man var, och följdaktligen, hur mycket äldre man borde ha blivit. Jag vill minnas att jag skrev ganska öppenhjärtligt då.. Vad man visste.. vad man inte visste. Trist att det inte fanns något smidigt sätt att spara ner alla texter man skrivit/dumt att man skrev dem där.
Fast det kanske var med det som det är med offentligt snusk, charmen uppstår i möjligheten att bli påkommen

Inga kommentarer: