måndag, december 15, 2008

Nu mat.

Vi är vad vi äger.

Vi är vad vi gör.

Vi är vad vi tänker.

Vi är vad vi vill.

Vi är våra strävanden.

Vi är komplexa.

Vi är förenklingar.

Vi är vilse.

Vi är ägda.

Vi är inte i kontroll.

Vi är en illusion.

Vi är i underläge.

Vi är gisslan.

Vi är nötta.


Ja, visst, jag såg också dokument utifrån här om dagen. Reklam riktad till barn och effekterna därav. Och, kanske ger det extra poänger att berätta om utsatta barn, men jag tycker nog att huvuddragen även kan sägas gälla äldre människor.

Medan vi andra upplever förvirring och rotlöshet till följd av sanningarnas upplösning i en post-modern värld tog reklambranschen tillfället i akt att gå på knock och ge sin version av sanningen. Som grova drag kan sammansfattas med "Du är vad du äger. Äger du inte är du inte."

Kanske är det en slump, kanske inte, men jag tycker mig märka en sakta gryende trötthet rörande denna köphets. Kanske påeldad av en ekonomi på darriga ben, vad vet jag. Inför årets upplaga av julafton önskade jag mig Unicefs vattenkaraff, samt ett gäng kanyler, enligt resonemanget, jag vill inte ha en massa prylar och vill jag ha något har jag möjlighet att köpa det själv. Men eftersom det är julafton och folk vill se paket blir det strålande bra med en biståndsgåva.
För några år sedan infördes en begränsning i julklappsinköpen som i princip gick ut på att vi har en önskeliststombola där man får stoppa ner sin önskelista med prylar upp till 500 pix, snurra runt, och sen få upp någon annans. Det här har efterlevts ganska dåligt med motiv som, du är fortfarande minst, när du får en egen inkomst slutar vi med det här, ja men ni ungar ska få något extra.
Vidare hade DN här om dagen en artikel om samma biståndsgåve-grej som jag själv kommit på. Och väskdebatten som pågick under året diskuterade även den, bland annat, konsumtionens vara. Det finns flera exempel.

Att vara vad man äger har ju den ganska trista konsekvensen att man kan köpa sig till någon. Att det enda som krävs för att man ska bli en intressant människa är att man har möjlighet att betala för sig. Men, och nu är det bergis mina egna fördomar som talar, hur intressanta brukar dom vara som lever efter devisen pappa betalar? Titta bara på trailarna för Ambulansidioti: Gute som går på någon tv-kanal.. folket som står och jazzar på uteterrassen med en snittsig paraplydrink i handen, tajta stuprör på benen och en liten scarfs i halsen... ser dom inte fantastiskt andefattiga ut? "Höjden av kul är att göra av med någon annans pengar".. Jag menar.. va? Den som gör av med mest pengar är mest intressant... VA?!

Jamen vad är lösningen då? Jovisst.. den har jag också funderat på. Men först.. vad är en lösning? Jag har min egen idé om vad jag vill att världen ska vara. Det kommer den inte att bli inom rimlig tid, är det då en lösning att föreslå denna idé? Ja, kanske. Fast det löser ju inte problemet nu, så, kanske inte. Betyder det att en dåligt förslag, som ändrar lite grann nu, men som egentligen inte löser problemet, är lösningen? Ja, kanske.. fast.. om det inte är en lösning.. well.. det säger ju sig själv. Är min idé en utopi? Kanske det... en målsättning..? Tveksamt..

Lösningen, alltså, är naturligtvis att ha flera parallella måttstockar för att avgöra personers intressanthet. Vill man vara med på TV-program från Gotland, fine, kläm ur farsgubben lite stålars, köp ett par vita loafers, kamma frillan och spruta skumpa på dina vänner. Vill man däremot tänka spännande tankar, dra på dig en kofta, häll upp lite the eller lite vin, och prova idéer på varandra så länge ni orkar.

När ni sedan träffas, en av er med en paraplydrink och den andra med en tekopp/vinglas, skulle jag vilja skriva att ni ska sträcka ut en hand och mötas halvvägs.. men.. ptja. Respektera åtminstone varandra.

Hur vore det om vi definierades av vad vi gör och vad vi tänker? Bättre säger jag, utan att tänka. Och frågar sen mig själv, vore det? Skulle vi inte bara få en massa protesterande medborgare som kräver påhittade rättigheter och belastar staten med en massa utgifter? Kanske det, jag hörde någon säga att amerikanarna var ett av de mer belästa folken innan TV gjorde sitt intåg och lade sig som en tung filt över folks fortbildningsambitioner, underförstått att dom slutade tänka när dom kunde titta på TV istället.

Och vadå, är inte folk vad de tänker och gör redan? Jo, det är dom naturligtvis i någon utsträckning. Så vore inte min förändring en fråga om grad snarare än art? Kanske det. Men ändå till det bättre, utan tvivel.

Om människans främsta egenskap visavi djurvärlden är hennes förmåga att tänka, vore det väl att regregera till ett djurstadium att sluta tänka, att hänge sig åt ett flockbeteende, att gå på känsla.. snarare än förnuft.

Hold it.. vad är förnuft nudå? Okej, jag erkänner, det kanske inte är förnuftet vi ska gå efter... snarare tanken. Vi måste ju tänka. Det kan bara vara av godo, trots allt dåligt det för med sig...

Komplexiteten. Och förenklingen. För att förstå gör vi förenklingar, generaliseringar.. buntar ihop och sätter etiketter. Samtidigt.. går om miste, hoppar över, gör det enkelt.
Beroende på situation och kontext möts dessa två. Förnuftets boja, kanske...

Idén med modeller och förenklingar är att skapa en bild av något som är svårt. Ju bättre modellen är desto svårare och mer komplex blir den i allmänhet. En modell som till 100 % efterliknar ett system är ju identisk med systemet och, således, lika komplext som systemet självt och fyller således ingen (nåja) funktion.
Så för att en modell ska bli användbar blir den med nödvändighet mer eller mindre bra/dålig, beroende på hur välvilligt inställd man är. Här i ligger en paradox, en perfekt modell har inget värde, en bra modell är dålig. (återigen, nåja, för en utförligare förklaring läs ovan).

Kan man säga något överhuvudtaget? Jag blir mer och mer skeptisk.. men känner samtidigt att jag behöver säga mer och mer. Låta det pysa ut, bubbla fram.. räta ut mina egna tankar.. sätta ord på, formulera.

Tyvärr tillåter formatet ett allt för ostrukturerat skrivande.. jag får häva ur mig vad jag vill utan att någon kan säga något annat. Fan.

Nu mat.

7 kommentarer:

Maria Therés sa...

http://www.stefantheswopper.se!

Vi är summan av allt vi är. På gott och ont. Ytliga och djupa på samma gång.

Anonym sa...

Would love to utveckla detta resonemang och andra du för nästa gång vi ses. Mycket intressant, men jag håller med Theré vi är nog summan av allt vi är - på gott och ont. High and low. Och angående julklappar - så kan det ju kännas bra att ge, särskilt till någon som man misstänker inte har så mycket cash. Inte för att man tycker synd om, utan just för att man tycker bättre om sig själv när man får ge.

Jag såg också dokumentären. Plötsligt känns censur som en bra idé. (Och ja - föräldrarna har också ett ansvar....)

//MAJ

InfiniDimm sa...

Jag måste säga att jag är imponerad och tacksam för att ni (orkar med och) läser mina... ordflöden.

Jag menar.. vad fasen har jag skrivit? Jag har själv svårt att hänga med i resonemanget såhär några timmar senare. Än mindre dra några slutsatser eller plocka ut den väsentliga frågan..

Summan av delarna, både de fina och de fula, säger ni.

Vi är allt.

Visst är det så. Men det är väl en ganska.. intetsägande utgångspunkt för en diskussion? Svårhanterlig åtminstone. Ergo urval. Vilka och hur är ju valfritt. Men eftersom jag envålds härjar i detta mitt kungarike.. Ja, ni förstår.

Jag förstår inte riktigt vad "vi är allt", vill mena. Om det är ett bifall, en protest eller... ett ickevärderande konstaterande.

Klart man får ge bort julklappar.. Men det här med att önska sig tycker jag känns lite.. gammeldags.

Maria Therés sa...

Jag får intrycket att du försöker hitta en egenskap (eller urvalsfråga, kanske) som är neutral, eller åtminstone inte negativ och att vi skulle definieras därefter. Vi kan t.ex inte vara något vi köper oss till, eftersom detta är något väldigt ytligt och där tror jag att du har fel, vi är vad vi konsumerar. Men vi är likaväl de val vi gör, de tankar vi tänker och det engagemang vi tillför världen. Både djupt och lågt.

Men kanske missförstår jag dig, kanske försöker du fråga om essensen föregår existensen (i-sig)? Eller vill du veta vad som gör en människa? Oavsett är det ett intressant inlägg.

InfiniDimm sa...

En gång i framtiden när jag förstår vad jag har skrivit hoppas jag kunna tänka tillbaka... skrocka lite åt mig själv och säga, ja jäklar, om man vore så ung igen!

Med risk för att säga samma sak ännu en gång.. jag tror att jag är ute efter att vi ska bli något annat än konsumenter. Nog måste vi konsumera/handla för att leva och visst säger det saker om oss. Men vi måste, jag säger måste, kunna identifiera oss, först och främst, som något annat än konsumenter. Någonting med mera essens... något som är mera aktivt, något som har substans. Som jag ser det är konsumtion en passiv syssla.

Mänsklig och medmänsklig kanske inte har något att göra med varandra, trots att man kan förledas att tro det om man tittar på bokstavskombinationerna. Jag kanske är sentimental.. eller ännu tristare, drömmer om en tid som aldrig var, men... jag önskar mig, medveten om att jag själv har en hel del att jobba med, lite mera medmänsklighet.

Kanske vill jag helt enkelt att vi ska bli lite bättre människor. Klokare t.o.m.

Maria Therés sa...

Även om du tycker att det är en passiv syssla (vilket jag inte förstår) så kan vi nog inte gå ett steg utanför oss själva som konsumenter. Oavsett om du köper HIV-mediciner eller dyra väskor är det samma typ av interaktion.

Sartre, den gamla räven, skrev

Om människan, sådan som existentialisterna ser henne, omöjligt kan definieras, så beror det på att hon från början ingenting är. Hon blir ingenting förrän senare, och hon blir vad hon skapat sig själv till.

På gott och ont.

InfiniDimm sa...

Återigen, motvilligt håller jag med om att vi är summan av oss själva.. det är kanske till och med är det enda rimliga sättet att se på oss.

Men hur man väljer att värdera, vikta, de olika delsummorna kan ju variera. (eller?) Jag har nog inte förstått, och ännu mindre uttryckt något sådant, att jag tycker att mängden tillgängliga pengar, snarare än att vara konsekvent, medmänsklig, intelektuell, sportig, språkligt bevandrad, matglad eller någon annan egenskap, tillmäts lite för stor vikt.. eller.. möjligen.. att jag tycker att de som syns med för mycket pengar är... trista förebilder.

Vad tycker du själv? Är det meningslöst att tala om att visa delmängder värdesätts högre än andra, om ja, är hela mitt resonemang byggt på en missuppfattning i så fall?