söndag, september 28, 2008

Söndag 2.0

Det är märkligt vad mycket effektivare jag blir om jag innan jag gör saker, skriver ner dem på en papperslapp i listform. Då blir det plötstligt avsevärt mycket enklare att faktiskt göra dem, än om jag bara tänker att jag borde göra dem.
Jag skulle inte vilja kalla det för planering.. På sin höjd någon form av strukturering.. men så länge det gör tricket kanske det inte spelar så stor roll vad man kallar det.

Om någon har tips på ett litet och slimmat tema till Firefox 3 så tar jag tacksamt emot det. Jag kan inte i min vildaste fantasi förstå varför menyrader osv. ska behöva ta så stor plats. Och jo, visst kan man trycka F11 och visa i helskärm, och det kanske inte är så dumt egentligen, men då missar man ju de flikar man har igång, osv. Och visst, det finns säkert plug-ins som hanterar det också.. men det känns om att det blir lite krångligare än det borde behöva bli om man gör på det viset.

Sen jag installerade Ubuntu har jag tydligen återuppväckt en slumrande datornörd i mig. För första gången på flera år har jag börjat fundera på att uppgradera grafikkortet, skaffa en till skärm, lägga i lite mer ram-minne och kanske till och med byta ut processorn. Någon borde säga åt mig att sluta.
För övrigt har jag börjat snegla på netbooks också.. Vore det inte fräscht med en Dell Mini t.ex.?
Säg åt mig att sluta.

Är twitter något att överhuvudtaget? Efter att ha tittat på "Twitter in plain english" är jag långt ifrån övertygad. Stumble Upon, och alla de andra web 2.0 prylarna då? Kan nån fylla i mina luckor? Finns det en wiki för det här någonstans?

Som vanligt i framtiden har Google svaret inom en knapptryckning (Ctrl+k)
Här är en sida som listar några Web 2.0-tjänster.

Inga kommentarer: