torsdag, augusti 02, 2007

Irritation

Inte sällan tänker jag kloka tankar.. har funderingar man borde gräva djupare i eller fyndiga iaktagelser som man borde dela med sina vänner. Men allt för ofta lyckas jag glömma bort dem när jag väl har tid och möjlighet att fördjupa mig i mina tankar. Synnerligen irriterande.

HBT
Pride har dragit igång. Med detta får man hoppas även diskussioner på arbetsplatser, i tidningar, bland kompisgäng och vid middagsbord. Jag deltog i en sådan diskussion igår, 2007-08-01. Jag trodde i min naivitet att folk visste vad hbt stod för. Det gjorde dem inte nödvändigtvis.
Och jag ska väl erkänna att jag har gjort mig rätt lustig över att somliga av dessa personer har valt att kalla sig hbt-personer. Detta eftersom jag tyckte det var inte helt olikt, adhd, damp, cp, hiv och andra förkortningar som betecknar sjukdomstillstånd och därmed ganska korkat gjort.
Nåväl, det var ingen vidare hög nivå i diskussionen igår.. men åtminstone en person påpekade att homo- och bisexuella personer ser bortom kön och istället blir kär i personen "innanför" kroppen, oavsett dess yttre attribut. Det tycker jag var en aning tänkvärt och rätt hedrande.

Inga kommentarer: