fredag, augusti 03, 2007

homo sapiens

Är människor är något annat än djur?
Oavsett om man svarar Ja eller Nej får det intressanta konsekvenser.

Svarar man Nej skulle man kanske kunna få en rimlig förklaring till en myckenhet av de saker vi utsätter varandra för, då menar jag oftast sånt som vi inte uppskattar. Mord, våldtäkt och så vidare. Dessutom antar jag att rättvisa blir ett överflödigt uttryck och istället ersätts med något slags djungelns lag.

Svarar man Ja blir ens första uppgift att definiera vad som gör människor till människor och inte djur. Jag misstänker att resultatet av den definitionen förpliktigar. Att vi som människor måste vara männskliga... Att vi måste tänka, känna, kommunicera. Det borde även innebära att vi måste sluta bete oss som djur.. helt enkelt sluta vara idioter.

Hmm.. det är svårt att resonera övertygande när man är rödvinspåverkad.

Notes to self:
Svårt att lära sig av andras erfarenheter.
Den eviga föräldrarollen. Nyfikenhet på familjen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det är sent och jag ska egentligen skriva en artikel, men flyr. Därför avsäger jag mig allt ansvar för kommande uttalande (det var inte jag, jag var inte här, och dessutom var jag full har jag hört), men ungefär:

Det som skiljer människan från djuren är förmågan att filosofera huruvia vi skiljer oss från djuren eller inte.

Gonatt!