söndag, februari 03, 2008

En allmänt regelvidrig och överrumplande handling

En gigantisk reklamkupp är rubriken på DN.se till en artikel om ett samarbete mellan Volvo och Ahlgrens bilar.

En rubriksättning på bästa kvällstidningsmanér. För vad är det som är kuppartat egentligen? Nationalencyklopedin ne.se säger att en kupp är en "allmänt regelvidrig eller mot vedertagen praxis stridande och överrumplande handling." Nu vet jag förvisso hemskt lite om vedertagen praxis inom reklambranchen, eller om det är godis- eller biltillverkningsbranchen som avses, men det är väl inte första gången skiljda branscher, produkter och företeelser blir ihopgifta med hjälp av reklam? Det går ju att sälja cigaretter med hjälp av biltävlingar t.ex. Så något brott mot vedertagen praxis vet jag inte heller om det kvalificerar sig som.

Kalla mig gärna konservativ, men jag vill att dagstidningar ska vara dagstidningar och kvällstidningar kvällstidningar. Så man vet vad man får. Vilket iofs leder till den tämligen intressanta diskussionen om huruvida man inte bör tillåta sig att utsätta sig för saker man inte valt själv lite då och då helt enkelt för att omväxling förnöjer, eller kanske för att få tillfälle att pröva sina uppfattningar och saker och ting. Något som väl i alla lägen är att betrakta som önskvärt?

Nåväl, nu har jag fått pröva mina uppfattningar. Jag tycker, fortfarande inte, att kvällstidningsartade rubriker gör sig bra i Dagens Nyheter. Rubriken är korkad.

Inga kommentarer: