lördag, juli 14, 2007

Klantskalle

en man gick på stan, föll och slog sig blodig.

trist för honom. klantigt kan man tycka. åskådare fick sig nog ett gott skratt.
skärrad, blödande, skamsen går han till närmsta hälsocentral, där han nekas vård p.g.a. att de har för mycket att göra.

dagen efter talar han ut i tidiningen. med stor bild på förstasidan, bild inne i tidningen och en allvarlig uppsyn ger han sin version av händelsen. han tycker det är dåligt att han inte fick vård.

och det kanske det är.. vad vet jag?

Jag vet åtminstone att jag tycker det var fånigt av den som tipsade tidningen, att tipsa tidningen. Nu är det förvisso en lokaltidning i en s.k. medelstor svensk stad. Det är sommar och kanske händer det inte så mycket annat att skriva om. Att döma av de övriga artiklarna den senaste tiden gör det inte det.

Det borde finnas viktigare saker att skriva om än att hälsocentralens personal är på semester, att de har mycket att göra och måste prioritera de inkomna ärendena. Hur många krig pågår det inte i världen som stadens medborgare skulle kunna upplysas om? Hur går det i HIV/Aidsfrågan? Det är kanske inga nyheter i någon mening, krigen har säkert pågått ett tag och HIV har ju funnits på marknaden flera decennier. Men i den medelstora svenska staden är det säkert nyheter för någon.
Skriv något tänkvärt för tusan, har jag lust att säga.. nästan skrika. Kanske är jag pretto.. kanske är jag dryg och uppblåst.. kanske är invånarna fast i sin lunk.

Vem är jag att sätta mig till doms?

Inga kommentarer: